کارگاه مدیریت پروژه

برای مدیریت موفق هر پروژه و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده برای پروژه، سازمان‌ نیاز به مدیران و کارشناسان با شایستگی‌هایی همچون توان بالا در رهبری،‌ مدیریت تیم پروژه، مدیریت پیمانکاران و کارفرما ، همکاری، قدرت گزارش‌گیری و گزارش‌دهی دارند. از این‌رو و برای درک بهتر مفاهیم، ابزار و روش‌ها مربوط به مدیریت پروژه‌ها انستیتو مدیریت ‌پروژه آمریکا، PMI، به‌خوبی مدیریت‌پروژه را در ده بخش جداگانه تحلیل و معرفی‌کرده ‌است. این ده بخش بر اساس استاندارد Project Management Body Of Knowledge که به‌اختصار با نام PMBOK-6th شناخته ‌می‌شود، می‌باشد. در این دوره شرکت کنندگان ضمن تسلط بر بخشهای مختلف استاندارد با نحوه کاربست این ده حوزه در پروژه ها آشنا می شوند.

سرفصل مطالب:

  • معرفی مدیریت پروژه و استاندارد PMBOK
  • معرفی مشخصات پروژه، اشتراکات و تفاوتهای پروژه و تولید ، تعریف مدیریت پروژه، فرآیندهای مدیریت پروژه ، ارکان یک سیستم مدیریت پروژه
  • مراحل و فرآیندهای مدیریت پروژه
  • فرآیند مدیریت پروژه ، چرخه عمر پروژه و مدیریت پروژه بر اساس PMBOK 2017
  • مدیریت محدوده پروژه – Project Scope Management
  • با اجرای این فرایندها اطمینان می‌شود تمام کارهای تعیین شده، (نه کم‌تر، نه‌بیش‌تر، نه غیر از آن) اجرا شده است:
  • رسمیت دادن به پروژه یا بخشی از آن
    برنامه ریزی برای اجرای دستور کار: تهیه یک برنامه مکتوب به‏عنوان شالوده‌ گامهای بعدی
    تشریح دستور کار: تقسیم پروژه به اجزای کوچک قابل اجرا
    تطبیق دستورکار با قرارداد: رسمیت بخشیدن به پذیرش پروژه
    کنترل تغییرات دستور کار: کنترل تغییراتی که در حین اجرای پروژه لازم می‏آید
  • مدیریت زمان پروژه – Project Time Management
  • با اجرای این فرایندها اطمینان حاصل می‏شود که پروژه در سررسید مقرر به پایان می‏رسد.
  • تعریف فعالیتها: تعیین یکایک فعالیتهایی که از جمع آنها دستور کار پروژه اجرا می‏شود
    رده‏بندی فعالیتها: بازشناسی و ثبت وابستگی‏های متقابل فعالیتها
    برآورد زمان هر فعالیت: تعیین زمان لازم برای اجرای هریک از فعالیتها
    تهیه برنامه‏ی زمان‏بندی: رده‏بندی فعالیتها و تحلیل زمان اجرا و منابع لازم برای انجام هریک از آنها
    کنترل برنامه‏ زمان‏بندی: مدیریت تغییراتی که ممکن است در برنامه زمان‏بندی پدید آید
  • مدیریت هزینه پروژه – Project Cost Management
  • با اجرای این فرایندها اطمینان حاصل می‏شود که پروژه در چارچوب بودجه پیش‏بینی شده به‏پایان می‏رسد:
  • برنامه ریزی منابع: تعیین منابع (انسانی، مواد، تجهیزات) لازم برای اجرای پروژه در چارچوب زمان تعیین‌شده
    برآورد هزینه: تعیین اینکه تأمین هریک از منابع فوق حدوداً چقدر خرج برمی‏دارد
    بودجه‏بندی هزینه‏ها: تعیین بودجه‏ لازم برای تأمین هزینه‏های فوق
    کنترل هزینه‏ها: کنترل تغییرات پدید آمده در بودجه پروژه
  • مدیریت کیفیت پروژه – Project Quality Management
  • با اجرای این فرایندها یقین می‏شود اجرای پروژه با مشخصات کیفی ازپیش‏تعیین‏شده مطابقت دارد:
  • برنامه ریزی کیفیت: تعیین استانداردهای مربوط به پروژه و شیوه رعایت آنها
    تضمین کیفیت: ارزیابی مستمر نتایج کلی پروژه برای کسب اطمینان از رعایت استانداردهای مذکور
    کنترل کیفیت: نظارت بر پروژه از نظر تطبیق با استانداردهای مربوط و یافتن راهی برای پیرایش ناسازگاری‌ها
    مدیریت تدارکات پروژه – Project Procurement Managementمدیریت تدارکات پروژه یعنی تأمین کالاها و خدمات مورد نیاز (از بیرون سازمان) برای اجرای دستور پروژه و شامل فرایندهای زیر است:
    برنامه‏ریزی تدارکات:‌ تعیین اینکه چه کالا یا خدماتی،‌چه‏وقت باید تأمین شود
    برنامه‏ریزی برای مناقصات (و استعلام‌ها): مستندسازی مشخصات کالاها و تعیین منابع تأمین بالقوه
    برگزاری مناقصات: دریافت پیشنهادها
    گزینش برنده: تعیین مناسب‏ترین فروشنده یا پیمانکار (نه لزوماً صاحب ارزان‌ترین پیشنهاد)
    کنترل قرارداد: مدیریت روابط با فروشنده یا پیمانکار
    پایان دادن به قرارداد شامل روزآمد کردن و نگاه‌داری سوابق و مدارک برای استفاده‌های بعدی
  • مدیریت ارتباطات پروژه – Project Communications Management
  • اجرای این فرایندها اطمینان می‌آورد که اطلاعات پروژه،‌ به‏هنگام و به‏‏شیوه‏ای مناسب،‌ تولید، گردآوری،‌ پخش، نگهداری،‌ و رده‏بندی می‏شود:
  • برنامه‏ریزی ارتباطات: تعیین نیازهای اطلاعاتی هموندان: کی؟ ‌چه‏اطلاعاتی را؟ کی؟ چگونه؟ دریافت خواهد کرد
    پخش اطلاعات:‌ اجرای برنامه‏ مدیریت ارتباطات
    گزارشهای عملکرد: گردآوری و پخش اطلاعات مربوط به عملکرد پروژه (وضع کنونی،‌ پیش‌بینی‌ها)
    مستندسازی: ثبت سوابق تمام یا هربخشی از پروژه برای تحویل به کارفرما و استفاده آتی
  • مدیریت ریسک پروژه – Project Risk Management
  • مشتمل بر شناسایی وتحلیل سیستماتیک ریسکهای پروژه و واکنش مناسب به آنها به شرح زیر می باشد:
  • برنامه‏ریزی مدیریت ریسک: تعیین شیوه‏ برخورد با رویدادها و برنامه‏‏‏ریزی برای اجرای آنها
    بازشناسی ریسک: تعیین ریسکهای پروژه و مستندسازی ویژگیهای هرکدام
    تحلیل کیفی ریسک: دسته‏بندی و تعیین شدت پیامد هریک از ریسکها در صورت وقوع
    تحلیل کمی ریسک: اندازه‏گیری احتمال وقوع و پیامد ریسکها بر پروژه
    برنامه‏ریزی برای واکنش به‏ریسک: طراحی روشهایی برای افزایش فرصتها و کاهش تهدیدها
    کنترل ریسک: پاییدن ریسکهای مانده،‌ شناخت ریسک جدید،‌ اجرای برنامه کاهش ریسک،‌ و ارزیابی نتایج در حین اجرا
  • مدیریت ذینفعان پروژه – Project Stakeholder Management
  • شامل فرایندهای زیر است و اجرای آنها سبب شناسایی تحلیل و مدیریت ذینفعان گوناگون پروژه می‏شود:
  • شناسایی ذینفعان پروژه
    برنامه ریزی ذینفعان پروژه
    مدیریت تعاملات ذینفعان پروژه
    کنترل تعاملات ذینفعان پروژه
    مدیریت منابع پروژه – Project Resource Managementمدیریت منابع یعنی شناسایی، جذب و مدیریت کلیه منابعی که برای خاتمه موفقیت‌آمیز یک پروژه نیاز است. این فرآیندها اطمینان حاصل می‌کنند که منابع صحیح در زمان و مکان مناسب به دست مدیر پروژه و تیم پروژه خواهد رسید:
    برنامه‌ریزی مدیریت منابع: فرایند تعریف چگونگی تخمین، تعیین، مدیریت و کاربری منابع فیزیکی و انسانی پروژه
    تخمین منابع مورد نیاز فعالیت‌ها: فرآیند تخمین تعداد و نوع منابع انسانی، مقدار مواد و مصالح، تجهیزات و کلیه منابع مورد نیاز برا یانجام کارهای پروژه
    تعیین منابع: تعیین تیم پروژه، مواد و مصالح، تجهیزات، امکانات مورد نیاز و دیگر منابع مورد نیاز پروژه
    توسعه تیم پروژه: فرآیند بهبود شایستگی‌ها، عکس‌العمل اعضا و کلیه مسائل مربوط به تیم پروژه
    مدیریت تیم پروژه: فرآیند ردیابی اعضای تیم پروژه و تهیه بازخورد آنان، حل مشکلاتو مدیریت تغییرات تیم در جهت بهبود عملکرد پروژه
    کنترل منابع: اطمینان از اینکه تخصیص، نظارت و عملکرد منابع مصوب طبق برنامه‌ریزی است یا خیر.
    مدیریت یکپارچگی پروژه – Project Integration Management
  • شامل فرایندهای زیر است و اجرای آنها سبب همسازی، یکپارچگی و هماهنگی اجزای گوناگون پروژه می‏شود:
  • تدوین فرمان (منشور) پروژه: آغاز رسمی پروژه یا بخشی از آن
    تدوین گزاره مقدماتی پروژه: شرح مقدماتی و توصیفی دستورکار پروژه
    تدوین برنامه (جامع) پروژه: تلفیق برنامه‏های گوناگون برای به‏دست آوردن یک برنامه مدون، جامع، و سازگار
    هدایت و اجرای برنامه‏: اجرای برنامه‏ی مزبور

مخاطبین این دوره:

•مدیر عامل سازمان،مدیران پروژه ها و برنامه ها
• مدیران و کارشناسان ارشد برنامه ریزی وکنترل پروژه
• و تمام افراد علاقه مند به حوزه مدیریت و کنترل پروژه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا