روشهای ساختوبلاگ

بوبلیک ، یادگاری از معماری‌های عجیب عهد شوروی

در زمان اوج سوسیالیسم و هنگامی که هنوز شوروی و بلوک شرق معنی داشت، معماری‌های خاصی رواج داشت که دیگر نمونه جدید آنها کمتر دیده می‌شود.

بوبلیک (روسی: бублик‎، آوانگاری búblik) نوعی نان رول حلقه‌ای شکل سنتی در شرق اروپا است. این نان حلقه‌ای از خمیر گندم و مخمر تشکیل شده و مدت کوتاهی قبل از پخت در آب جوشانده می‌شود.

به نقل از یک پزشک،بعد از جنگ جهانی دوم به تدریج از جمعیت روستایی و مقیم در شهرهای کوچک روسیه کاسته می‌شد و بر جمعیت شهرهای بزرگ و به ویژه مسکو افزوده می‌شد. ساختمان‌سازان و معماران باید به این روند پاسخ می‌دادند.

در این بین، در سال ۱۹۷۲، دو معمار شوروی به نام‌های اوژن استامپو و الکساندر مارکلوف دست به ابتکار جالبی زدند. آنها در محله‌ای از مسکو موسوم به Ochakovo-Matveevskoe مجموعه ساختمان‌هایی با معماری

در زمان اوج سوسیالیسم و هنگامی که هنوز شوروی و بلوک شرق معنی داشت، معماری‌های خاصی رواج داشت که دیگر نمونه جدید آنها کمتر دیده می‌شود.

بعد از جنگ جهانی دوم به تدریج از جمعیت روستایی و مقیم در شهرهای کوچک روسیه کاسته می‌شد و بر جمعیت شهرهای بزرگ و به ویژه مسکو افزوده می‌شد. ساختمان‌سازان و معماران باید به این روند پاسخ می‌دادند.

در این بین، در سال ۱۹۷۲، دو معمار شوروی به نام‌های اوژن استامپو و الکساندر مارکلوف دست به ابتکار جالبی زدند. آنها در محله‌ای از مسکو موسوم به Ochakovo-Matveevskoe مجموعه ساختمان‌هایی با معماری حلقوی ساختند. آنها اسم این ساختمان را بوبلیک گذاشتند که در زبان روسی، نان شیرینی معنی می‌دهد.

کلا ۹۱۳ آپارتمان در بوبلیک وجود داشت. قرار بود که به مناسبت المپیک ۱۹۸۰ مسکو، این معماری به صورت پیچیده‌تری و در قالب پنج حلقه المپیک در هم فرورفته تکرار شود، اما پیچیدگی کار، عظیم بودن پروژه و نیز هزینه بالای نگهداری اجازه نداد این پروژه اجرا شود.

پروژه بوبلیک از آن زمان یه یادگار مانده است و علیرغم اینکه تک تک آپارتمان‌ها به صورت واحد، زمخت به نظر می‌رسد، اما کل پروژه زیبایی خاص خود را در دارد و در فصول مختلف ساختمان‌ها در جوار محوطه سبز درونی، سوژه خوبی برای عکاسان ایجاد می‌کنند.

دکتر علیرضا لرک

این وبگاه با هدف تسهیل ارتباط دکتر علیرضا لرک با محققان، دانشجویان و سایر علاقمندان ایجاد شده است بی شک نقطه نظرات شما می تواند ما را در توسعه آن یاری نماید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا